Bakınız 2010 Yıllığı: Candan Doğan

Bakınız’a genel olarak soundtrack yazıları yazdığımdan, ben de 2010 değerlendirmesini film müzikleri üzerinden yapmak istedim. 2010 film müzikleri açısından ustaların döndüğü, iyi filmleri güzel müzikleriyle süslediği bir yıl oldu....

Bakınız’a genel olarak soundtrack yazıları yazdığımdan, ben de 2010 değerlendirmesini film müzikleri üzerinden yapmak istedim.

2010 film müzikleri açısından ustaların döndüğü, iyi filmleri güzel müzikleriyle süslediği bir yıl oldu. İtalya’da 2009 sonunda gösterime giren Baaria’yı uluslararası alanda 2010’da yayıldığı için bu yılın filmi sayabiliriz. Guiseppe Tornatore bir kez daha bu filmde büyük usta Ennio Morricone’yle birlikte çalışma şansını yakaladı. Yakın arkadaşı Tornatore’yi kırmamak için Tarantino’yu reddeden Morricone, Baaria için tüm ustalığını konuşturdu ve yine filmle hiç ilginiz olmasa bile oturup senfoni niyetine dinleyebileceğiniz bir albüm oluşturdu.

Yılın müzikle en sağlam ilişki kuran filmlerinden biri Inception’dı kuşkusuz. Christopher Nolan, filmde Marion Cottillard’ı ve Edith Piaf’ın “Non, Je ne regrette rien”ini bir arada kullanması belki de La Mome’un kendi beyninde yarattığı farklı bir algıdan kaynaklanıyordur bilemiyoruz. Ancak artık “Non, Je ne regrette rien”i her dinlediğimizde aklımıza Inception da gelecek. Internette dolaşan videolarda Hans Zimmer’in filmin belirli yerlerinde kullandığı müziğin “Non, Je ne regrette rien”in 20 kat yavaşlatılmış versiyonu olduğuyla ilgili videolar dolaşadursun, biz film için şarkıyla yapılmış bir fan-video’yla konuyu kapatalım. Bu arada Zimmer’in film boyunca en çok kullandığı ve insanı geren o farklı tınıyı yeniden dinlemek istiyorsanız, siteye (http://inception.davepedu.com/) girip düğmeye basın.

Toy Story 3’ün Randy Newman’ın döktürdüğü şarkılar hem yaşı biraz geçmiş izleyicilere, hem de filmi merakla izleyen çocuklara hitap etti. Bir filmin müziklerinden dede-torunun aynı anda zevk alabilmesi pek rastlanır bir durum değil.

Toy Story 3’te bahsettiğimiz dede-torun ilişkisi Four Lions’ta bu sefer müzikle doğrudan bağlantılı başka bir sahnede kendini hissettirdi.

Müzik kullanımı konusunda yılın en iyi filmlerinden biri kuşkusuz Scott Pilgrim vs. The World oldu. Edgar Wright’ın müzik kullanımındaki ustalığı filmi uzun ve iyi bir video klip gibi seyretmemizi sağladı.

Cyrus’ta Human League’in “Don’t You Want Me”si filmin en önemli sahnelerinden birinde başrolü oynadı. Marisa Tomei’nin şarkıya girişi, hem şarkının lirikleri açısından anlamlıydı, hem de filmin en çarpıcı sahnelerinden birini oluşturdu.

Darren Aronofsky ve Clint Mansell günümüz sinemasının en iyi yönetmen-müzisyen ilişkisini kurmuş ikililerden biri… Bu ikiliye 150 yıl geriden gelip Tchaikovsky’nin de katılması Black Swan’ı yıl değerlendirmelerinde farklı bir yere koydu.

Burluesque eleştirmenlerden çok kötü notlar almamasına rağmen yılın en iyi filmleri arasına girmesi pek mümkün olmayan filmlerden biri oldu. Ancak Christina Aguilera’nın varlığı onun her soundtrack değerlendirmesinde yer almasını sağlayacaktır.

Oscar’ları toplamaya doğru dolu dizgin yol alan Social Network’ün Trent Reznor ve Atticus Ross’lu müzikleri de usta işiydi. Filmde kürek yarışı sahnesinin de aralarında bulunduğu birçok bölümünde başrolde müzik vardı.

Filmde kullanılan Radiohead’in Creep’inin koro yorumu ilk olarak filmin ikinci trailer’ında karşımıza çıktı. Müziğin filmin gişesinde küçük de olsa bir katkısı olabileceğini düşünüyoruz.

Yılın en önemli belgesellerinden Banksy’nin Exit Through The Giftshop’ı mükemmel açılış jeneriğiyle akıllara kazındı.

Kick-Ass birçok yönüyle izleyenlerin hayranlığını topladı. Tabi burada müzik kullanımından da bahsetmeden geçmemek gerekiyor. Özellikle son kavga sahnelerinin başarısında müziğin rolü diğer önemli etkenler kadar büyük oldu. Genelde çok eleştirilen şarkılar yapan Mika ise film için hayatının işlerinden birini ortaya koydu.

Tron seyrederek büyüyen, filmi “Hayatımızı değiştirdi” sözleriyle tanımlayan Daft Punk, müzikleri yaptı, kliplerde oynadı, filmin gönüllü elçisi oldu.

Yılın müzik konusunda hayal kırıklığı yaratan filmlerinden başında ise bana göre Alice in Wonderland geliyordu. Danny Elfman’ın kendini çok tekrarlaması, garip Avril Lavigne tercihi, filmin gişede gösterdiği başarıyı müzik marketlerde göstermesini engelledi.

kategori:
haberseçki

ilgili