Çekirdeğe çiğdem, domatese domat, sigortaya asfalya diyen İzmir gençliği ile Eskişehir’de tanıştım. Şu an 20li yaşlarının sonunda 30lu yaşlarının başında olan bu İzmirli müstesna gençlerden İzmir’in nasıl bir yer olduğunu öğrendim. Açıkçası o zamanlar dinlediklerim beni pek açmamıştı. İstanbul’da doğup büyüyen biri olarak İzmir biraz fazla rafine duruyordu. Neyse ki İnan Temelkuran İzmir’in tamamen kazananlardan oluşmadığını gösterdi bana / bize.
Bornova Bornova, Zeki Demirkubuz’la dirilen gerçekçi Türkiye sinemasının başarılı bir örneği; bir mahalle filmi. Hikâyesi de elbette mahallede büyüyen ve hayatın gerçekleri ile fazlasıyla içli dışlı olan mahalle sakinlerinden oluşuyor. Esaslı karakterlerimiz boy sırasına göre değil, yaş sırasına göre oluşturulmuş. Genç kızımız Damla bir İzmir kaşarı olarak kendinden emin, gerçekçi ve kadınlara özgü şeytani bir yöne sahip. Liseli fantezisi için tüm gerekenler onda var. Film çekilirken 22 yaşında olmasına rağmen 15-16 yaşında bitik kız portresini çok güzel çiziyor. Karakteri canlandıran Damla Sönmez üstüne düşeni fazlasıyla yapıyor.
Filmin esas oğlanı Hakan (Organize İşler’deki Silvio karakterinden sonra pek bir edilgen kalmış oyuncu Öner Erkan) eski topçu, dizinden sakatlanıp yeşil sahalara veda etmiş, meczup bir oğlan. Tipi çok kayık olmasa da, paçaları kısa gelen pantolonu ile bir kız tavlamasına imkân yok. Ezgin, mutsuz ve yenik bir karakter. Bornova’dan çok, çıkış tabelasını arıyor gözleri. Damla’ya tutkun olması ise onu filmin esas oğlanı konumuna taşıyor.
Filmin ve dolayısıyla mahallenin psikopatı Salih, torbacılık/arpacılık yaparak geçimini sağlıyor. Fakat torbacılık mesleğini bile aslında hakkını vererek yapmıyor. Onun yaptığı bir nevi geliştirilmiş aracılık hizmeti. Pis mahallelere (Kime göre / Neye göre?) giremeyen müptezel gençlere amme hizmeti veriyor. Arada da bisikletçide lastik yamıyor. Babası eski TRT çalışanı, ama solcucuktan kurumdan atılmış. Ailesinin şımarık tek çocuğu (İzmirli tek çocuk sendromu), defalarca ufak suçlardan içeri girip çıkmış bir mahalle psikopatı. Salih karakterini canlandıran Kadir Çermik, rolünün hakkını veriyor ve filme akıcılık kazandırıyor.
Ve son olarak felsefe mezunu, mahallenin ezgin Murat abisi bir referans karakter olarak filmi şenlendiriyor. Erotik dergilere softcore porno hikayeler yazan, çulsuz Murat’ın eşiyle arası iyi değildir. Hayatı boş vermişlik ile beraber sarıldığı bira şişeleri yaşamını metruk bir inşaat çevirmiştir. Her şeyi demodedir. Bilgisayarı, gözlüğü, seksenleri çağrıştıran saçları ile tam teşekküllü bir kaybedendir.
Bu detaylandırılmış karakterlerin zenginliği İnan Temelkuran’ın yazınsal başarısının bir kanıtı. Bornova Bornova, bir saniye bile sırıtmayan karakterleri ile son derece gerçek bir hikâyeyi anlatıyor. Belki filmin başında “Gerçek bir hikâyeden uyarlanmıştır” ibaresi çıkmıyor ama işin ciddiyetini ve gerçekliğini bilen biliyor.
——–
Bakınız: İnan Temelkuran Röportajı
Bakınız: Bornova Bornova: Altay Göztepe Karşıyaka
Bakınız: Bornova Bornova: Biz De Anlayalım Artık
Bir yanıt yazın
Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.