Cannes 2010: Hors La Loi

YÖNETMEN: Rachid Bouchareb. Indigenes ile fransızların gönüllerini fetheden, yüzlerine gülücükler konduran cezayir asıllı fransız yönetmen  Rachid Bouchareb, o gülücüklerin yüzlerde donup kalmasını da da sağladı. 50 yaşındaki yönetmen, fransız...

hors-la-loi-1.jpg

YÖNETMEN: Rachid Bouchareb. Indigenes ile fransızların gönüllerini fetheden, yüzlerine gülücükler konduran cezayir asıllı fransız yönetmen  Rachid Bouchareb, o gülücüklerin yüzlerde donup kalmasını da da sağladı. 50 yaşındaki yönetmen, fransız sinemasının Ken Loach’u olma yolunda hızla ilerliyor.

OYUNCULAR: Roschdy Zem, Sami Bouajila, Bernard Blancan
Bouchareb, Indigenes’in devam filmi olarak görebileceğimiz Hors La Loi’da (Yasadışı) beraber çalıştığı kadroyu korudu.

KONU: Katliamlar, hor görmeler, her türlü baskı ve işkence. Cezayir’in Fransa’dan bağımsızlığını kazandığı savaşın farklı bir bakış açısıyla değerlendirilmesi. Indigenes’de izlediğimiz karakterlerin İkinci Dünya Savaşı’nın ardından neler yaptığını ve fransız sömürgesi altında neler yaşadığını takip ediyoruz. 1945 yılında yaşanan, fransız asker ve gizli polisinin cezayirlileri kadın çocuk demeden öldürdüğü Setif katliamı da filmde önemli bir yer tutuyor.hors-la-loi-2.jpg

TEPKİLER: Aşırı sağcı fransızların tepkileri tek kelimeyle aptalcaydı. Filmin Cannes’daki gösterimi öncesinde 1500’e yakın fransız gösteri yaptı. Nicolas Sarkozy’nin tepkileri de en az göstericiler kadar ahmakça oldu. Filmin Cannes’dan çıkarılması için festival yönetimine başvurdu ve net bir “Hayır!” yanıtı aldı. Tüm bu tepkilerin filmin öncesinde yani filmi kimse izlemeden yaşanması fransız tosuncuklarının dünyanın her yerindeki tosuncuklarla aynı olduğunu gösterdi.

Filmin fransız-cezayir savaşına çok sert yaklaşmadığı, Fransa’nın Murat Bardakçı’sı sayabileceğimiz tarihçiler tarafından yerden yere vurulmasına rağmen tarihsel gerçeklerden kopmadığı ve en önemlisi ajitatif özellikler taşımadığı herkes filmi seyrettikten sonra anlaşıldı. Bouchareb, bağımsızlık savaşını üç kardeşin hayatlarını anlatırken bir fon olarak kullanmıştı.

Screen yazarı Mike Goodridge filmi “Yeni bir “Battle of Algiers” bekleyenler biraz hayal kırıklığına uğradı. Ama bu özellikleriyle film daha çok fransıza ulaşacak ve yaşanan olayların tartışılmasını sağlayacaktır” sözleriyle değerlendirdi.

AÇIKLAMALAR:
Rachid Bouchareb,
“Filmi bir tartışma başlatmak için çektim. Ama soğukkanlı bir tartışma. Aşırı sağcı görüş her yerde aynı. Tartışmayı gerilime ve olaylara taşıdılar”

“Söylediklerim ne kadar sert olursa olsun Cezayir’de hiçbir zaman filmlerim yasaklanmadı, değiştirilmeye zorlanmadı. Böyle bir baskıyı ilk kez Fransa’da yaşadım”

kategori:
haber

ilgili