Pedro Almodovar Filmleri ve Evrilen Sinema Dili

Almodovar tekrara düşen bir yönetmen mi?

Pedro Almodovar’la ilgili özellikle son filmlerinde sık yapılan bir eleştiri tekrara düştüğü yönünde. Pedro Almodovar filmleri ve sözleriyle incelendiğinde bu eleştiriyi haksız bulmak için çok neden ortaya çıkıyor.

Almodovar, artık 40 yılı aşan sinema yaşamında kendisini takip eden herkese bir yolculuk sundu. Sanırız hiçbir sinemasever onun gemisine atlayıp Almodovar evreninde birlikte yolculuğa çıkmaktan pişmanlık duymuyordur. İzleyenlere insan doğasının uç noktalarını bazen en gerçekçi, bazen en fantastik şekilde, melodramatik bir dille, canlı renklerle, yoğun duygularla bir gazpacho çorbası haline getirip sunan Almodovar ağzımızda hep acı ama lezzetli bir tad bıraktı.
almodovar-filmleri
Almodovar için sık yapılan bir eleştiri yönetmenin tekrara düştüğü yönünde oldu her zaman… Yönetmenle yaptığımız yolculukta “Hep aynı limanlara mı uğruyoruz, aynı sokaklarda mı yürüyoruz” diye kendine soran çok oldu. Aynı sorular 2002’de de yönetmenin önüne gelmiş ve şu yanıtı vermişti:

“Hiç değişmediğimi söyleyemem. Ama değişmek için özel bir çaba sarfettiğimi de söyleyemem. Sanırım kendi açımdan değişimi hissettiğim nokta The Flower of My Secret oldu. Ondan önce kendi sinema dilime sadıktım sanırım. Birçok gazeteci cömert ve beni de şımartan bir şekilde bu değişimi büyüdüğüme ve olgunlaştığıma bağladı. Aslında daha önceki filmlerimde ilgilendiğim şeylerle 1995’ten sonra da ilgilendim ama daha farklı bakmayı öğrendim. 80’li yıllar benim için 1992’de Kika ile sona erdi. 1995’ten itibaren kendimi 80’li yıllarda yaptıklarımdan soyutladığımı söyleyebilirim.”

“1995’ten itibaren sinema estetiğimi değiştirmeye çalıştım. Eskiden perdede renkleri patlatmayı severdim. Filmlerim hala insanlara renkli geliyor olabilir ama değiştiğimi biliyorum. Daha karanlık ve ama aynı zamanda daha saydam bir ton tutturmaya çalışıyorum.”

“Duygular her zaman benim için önemli oldu. Ama 40’lı yaşlara geldiğinizde insan için gerçekten önemli duyguların ne olduğunu anlıyorsunuz. Todo Sobre Mi Madre’yi (Annem Hakkında Herşey) gençliğimde asla çekemezdim.”

Almodovar Filmleri Skin

70 yaşına yaklaşan usta yönetmen filmlerinde karakterler arası iletişim her zaman önemli oldu. Birbirleriyle çok iyi iletişim kuran veya iletişimsizlik yüzünden birlikte yaşadıkları insanlara sırlarını yıllarca anlatamayan karakterlerle melodramlar yarattı. Aşk, sevgisizlik, nefret, şiddet, dostluk, ölüm karakterlerin birbiriyle ve izleyiciyle iletişim kurması için yan unsurlar olarak ele alındı. Almodovar karakterleri dil, vücut, davranışlar ve bazen abartılı duygularla iletişim kurdu. Almodovar filmleri insanlar arasında gerçek bir iletişimin asla varolmayacağını iddia ederken kendi antitezini de üreten sanat eserleri oldular.

Bu yüzden “tekrara düşüyor” eleştirisini haksız bulmak için çok neden var. Sadece son 5 filminin konularına ve bu konuları işleyiş biçimine baktığımızda bile kolal kolay hiçbir sinemacının cesaret edemeyeceği sularda yüzdüğünü görüyoruz. Belki de sorun ispanyol üstadın bizi filmlerindeki heyecana, tutkuya ve rengarenk dünyaya alıştırmış olması ve bizim daha fazlasını istememiz.

kategori:
izlenim

ilgili