Soundtrack: Snatch (2000)

Guy Ritchie 1998-2000 arası çektiği iki filmiyle ‘yeni Tarantino’ olarak anıldığında ortak noktaları sadece suç aleminin alt sınıflarını ele almaları ve baş döndürücü bir kurguyu tercih etmeleri gibi unsurlar...

Guy Ritchie 1998-2000 arası çektiği iki filmiyle ‘yeni Tarantino’ olarak anıldığında ortak noktaları sadece suç aleminin alt sınıflarını ele almaları ve baş döndürücü bir kurguyu tercih etmeleri gibi unsurlar değildi, Guy Ritchie de en az yeni kıtadaki selefi kadar sağlam bir müzik zevkine sahipti ve iki filmin de soundtrackleri en az Tarantino’nunkiler gibi ömre bedel bir haldeydi. Aslında bir Guy Ritchie filminin soundtrackini seçeceksek, bunun Lock, Stock & Two Smoking Barrels mı yoksa Snatch mi olacağı üzerine uzun uzadıya düşünmek lazım. Ben bu seçimi yapmak için en mantıklı yolu buldum ve yazı tura attım, her neyse gördüğünüz gibi 2000 yılındayız.

Oasis – Fucking in the Bushes
[flashvideo file=http://www.youtube.com/watch?v=nGkznn3ucw0 height=15 /]

Guy Ritchie’nin tuhaf mizahının bir kolu da, o anki sahneyle ya da karakterin durumuyla neredeyse tezat oluşturacak kadar ilginç müzikler kullanılmasıydı. Lock, Stock.. da tüm parasını kaybetmiş bir adamın üstüne çalınmış olan “I Wanna Be Your Dog (Köpeğin Olmak İstiyorum)” gibi eserler filmlerin absürdlüğüne büyük katkıda bulunuyordu. Snatch’te de bu durum değişmiyor ve yumruk yiyip komaya girmiş bir adamın üstüne The Stranglers’ın en hayat dolu şarkısı “Golden Brown”ı dinleyip, filmin en trajik sahnesini fonda çalan The Massive Attack’ın trip-hop türünün zirvelerinden olan işi “Angel”daki ‘love you, love you, love you” larla izlemek durumunda kalabiliyoruz. Bilinirliği çok az olan elektronik müzik topluluğu Klint’in şarkıları (özellikle “Diamond”) da filme değer katıyor ve Ritchie’nin ne kadar iyi bir seçici olduğunu gösteriyordu.

snatch-soundtrack.jpg

Filmde ayrıca tüm zamanların en meşhur tango melodilerinden birini içeren “Hernando’s Hideaway,” hayvanlar arası slow motion bir kovalamacaya eşlik edebilecek en güzel şarkı olduğu tescillenen “Disco Science,” dahi müzik insanı Graham Gouldman önderliğinde kurulmuş art rock grubu 10cc’nin direkt reggae yaptıkları müthiş şarkı “Dreadlock Holiday,” yıllarca reggae yapmış The Specials grubunun kendini aşarak icra ettiği “Ghost Town,” Guy Ritchie’nin o dönemki müstakbel zevcesi Madonna’ya ait “Lucky Star” ve filmi müthiş kapatan 1958 tarihli Huey Piano Smith güzelliği “Don’t You just Know It” gibi keyif verici müzikler de var. Filmdeki bombaları sona sakladım. Bunlardan birincisi Oasis’e ait. Gallagher kardeşlerin kiminin bayıldığı kiminin nefret ettiği özgün topluluğu Oasis, müzik dünyasına 1990lardaki enfes girişinin ardından, duraklama dönemine girdikleri iddiasına 2000 tarihli Standing on the Shoulder of Giants albümünün akılalmaz açılış şarkısı “Fuckin’ in the Bushes” ile cevap veriyor ve grup kariyerinin (belki de brit-rock tarihinin) en iyi enstrümantal şarkısını icra ediyordu. Bu ‘hayvan’ şarkıyı alıp Snatch filminin en can alıcı yerine koyan Guy Ritchie ise hem bu leziz parçayı bilmeyenlere anlatıyor, hem de filmini şahken şahbaz yapıyordu. Filmdeki ikinci bomba ise soundtrack albümünde bile yer almıyor. Yönetmenin ilk filminde yer alan ‘Zorba The Greek’ müziği eşliğindeki çatışma sahnesini her Ritchie seyircisi hatırlar. Bir sahnede üç ayrı koldan insanlar aynı mekana –çatışmaya- doğru ilerliyor, müziğin giderek hızlanma özelliği, yönetmenin gittikçe hızlanan kurgusuyla birleşiyor ve hasımlar karşı karşıya geldikleri anda müzik de coşuveriyor, karakterler nümayişe start veriyordu. Snatch’te de bu sahnenin bir benzeri yer alıyor ve bu kez sahnede kullanılan ‘gittikçe hızlanan müzik’ ünlü Yahudi halk şarkısı “Hava Nagila” oluyordu. John Murphy ve David Hughes düzenlemesiyle filmde duyulan parça, hem bahsi geçen sahnenin ilk filmdeki sahneye, hem de Snatch filminin Lock, Stock and Two Smoking Barrels’a karşı ‘fazlası var azı yok’ bir halde olduğunu örnekler nitelikteydi.

Parça Öneri Listesi:

  • Massive Attack – Angel
  • Oasis – Fuckin’ in the Bushes
  • The Stranglers – Golden Brown
  • The Specials – Ghost Town
  • 10CC – Dreadlock Holiday
  • Mirwais – Disco Science
  • Huey Piano Smith & The Clowns – Don’t You Just Know It.
  • Klint – Diamond
kategori:
haber

ilgili