Eternity And A Day: Sonsuzluk, Zaman, Hayat

Theo Angelopoulos’un ölüm tarihinde yaşamı sonsuza çevirdiği güzel filminin kendi adıma anlamlı bir zamana gelmesinden ötürü iki kelamını etmek istiyorum. Yakın zamanda kendi kendime sormuştum: Yarın ne kadar sürer?...

Theo Angelopoulos’un ölüm tarihinde yaşamı sonsuza çevirdiği güzel filminin kendi adıma anlamlı bir zamana gelmesinden ötürü iki kelamını etmek istiyorum. Yakın zamanda kendi kendime sormuştum: Yarın ne kadar sürer? Oysa cevabını biliyordum, çünkü çok önceleri izlemiştim.

Angelopoulos birçok nedenden sinema tarihine usta olarak geçmiş bir yönetmen. Ben onu ilk kez Sonsuzluk ve Bir Gün sayesinde tanıdım ve hayran oldum. Gerçeği masallaştırmayı veya soyut rasyonaliteyi, belleğin derinliklerine doğru yol almayı görsel bir eser olarak keşfettiğimde sinemadan aldığım haz sıradan anlatılardan ayrılmaya başlamıştı.

Hayatı veya hayatın anlamını tanımlamayı becerebilen var mıdır bilmiyorum. Her zihin, yaşamının bir döneminde bu meseleye mesai ayırmış ve kendisini gözden geçirmiştir mutlaka. Angelopoulos Sonsuzluk ve Bir Gün’de bu fikrin peşine Alexander aracılığı ile düşüyor. Yaşamının sonuna geldiğinde hayatını gözden geçiriyor, bu geri dönüş anılarla sağlanan bir meditasyona dönüşüyor. Acelesi olmayan ve uzun sekanslara düşkün ustamız bu meditasyonu ortaya çıkarırken kendi sinema dilinin en nadide şiirlerinden birine imza atıyor.

Theo Angelopoulos kendisi ile yapılan bir konuşmada Sonsuzluk ve Bir Gün’e işaret ederek; “Bir insan yaşamak için bir tek günü kaldığını bilirse ne yapar? Sanırım yaşamını gözden geçirir… bazen birisiyle birlikte iken yaşarken yaptığımız işe kendimizi öylesine kaptırırız ki, yanımızdakinin farkına bile varamayız. Aradan zaman geçer ve bir de bakarız ki, daha iyi yaşama, daha iyi sevme fırsatını kaçırmışızdır. …filmin kahramanı Alexander, yaşamı tanımlamak için o kadar çok zaman harcadı ki, kendisi yaşayamadı.”  Der. Aslında Alexander zamanın içindeyken bunu tanımlamaya çalışmıştır. Zamanı hissetmenin yolu Angelopoulos’tan naçizane anladığım kadarıyla detayları görebilmekten geçer. Acı veya mutlu her anının manası içindeki detaylardan kaynaklanmaktadır. Alexander bu açmazı hayatının sonunda fark eder. Zaman, hayat kafasında yarın olarak şekle bürünür. Bunu anlamaya çalışır ve bir soruya dönüşür:  Yarın ne kadar sürer?  Sorusunun cevabını karısı Anna verir: Sonsuzluk ve Bir Gün sürer.

Sonsuzluk ve Bir Gün farklı bir yolculuk filmi. Zaman yolculuğu gibi ama giderek zamanı yok eden, soyutlayan ve masala dönüştüren bir film. Filmin derinlikli biçimine usta oyunculuklar, büyük bir görüntü yönetmeninin vizörü ve Karaindrou’nun tanımlaması güç güzellikteki müziği hizmet ediyor. Bunca yıl sonra akla geldiğinde bile ürperten, hüzünlendiren ve dalgınlığa uğratan bir bileşim büytün bunlar.

Kişisel olarak tam da hayatın anlamını ve değerini; zamanı anlamaya çalıştığım bir dönemde kendi adıma Sonsuzluk ve Bir Gün’ün çok değerli bir film olduğunu düşünüyorum. Bazı filmler film olmaktan çıkar ve şiir gibi akar. Hatırlayınca düşündürür ve duygulandırır. Sonsuzluk ve Bir Gün kendi adıma bunun en güzel örneklerinden biri.

Şimdi anlıyorum ki Theo Angelopoulos, bugünlerde kendi kendime sorduğum sorunun cevabını/cevapsızlığını yıllar önce bana Sonsuzluk ve Bir Gün ile öğretmişti. Yarın; Sonsuzluk ve Bir Gün kadar sürüyordu ve hayat detayları ile güzeldi.

kategori:
izlenim

ilgili

  • Bakınız Öneriyor: The Weeping Meadow (2004)

    Yunan sinemasının en büyük isimlerinden Theo Angelopoulos’un her bir sahnesiyle sanata doyurduğu bir başyapıt. Tüm bunların yanında oldukça etkileyici bir soundtrack çalışması olması da cabası. Yöneten: Theodoros Angelopoulos Oynayanlar:...
  • Anadolu Üniversitesi 14. Uluslararası Eskişehir Film Festivali

    Üniversite merkezleri tek uluslararası film festivali olan Anadolu Üniversitesi Sinema Kültürünü Geliştirme Birimi tarafından düzenlenen festival 2-9 Mayıs tarihleri arasında sinemaseverleri Sinema Anadolu ve Cinebonus sinemasına bekliyor. 2 Mayıs...
  • Bana Bir Hayat Armağan Ettin Theo Angelopoulos

    Uzun bir yola çıkma isteği uyandırmıştı film bende henüz yeni uyanmışken ruhum hayata. Yağmurlu bir akşamın sabahında içimden akıp giden bir serinlik duygusuyla kalktım yataktan filmi izlediğim günün sabahında....
  • Hüseyin Karabey Anlatıyor: “Unutma Beni İstanbul”

    Bu günlerde İstanbul’da 6 farklı ülkeden 6 yönetmenin çektiği 6 kısa filmden oluşacak bir film çekiliyor. Proje Avrupa Kültür Başkenti İstanbul Ajansının desteğiyle Yeni Sinemacılar tarafından, Hüseyin Karabey’in artistik...