Kötü İyiler: Suicide Squad, Deadpool, Guardians of the Galaxy

Günümüz sinemasında incelenmesi gereken bir eğilim oluştu: Kötü İyiler...

Dünyada ve özellikle ABD’de gişede öne çıkan filmler sadece sinema endüstrisi açısından ipuçları vermez. Kamuoyu araştırmacıları, sosyologlar, psikologlar, insanların sinema salonlarını doldurmasının movitasyonlarını inceleyerek toplumların ve bireylerin gidişatı üzerine çıkarımlarda bulunabilirler. Önümüzde yine özellikle sosyologların incelemesi gereken bir eğilim oluştu: Kötü İyiler…Suicide Squad Kötü İyiler

Son iki yıldır batan ve çıkan filmlere göz attığımızda, beklentilerin çok üstünde hasılat yapan iki film vardı. Guardians of the Galaxy ve Deadpool… İlk günlerdeki rakamlarıyla belli oldu ki, Suicide Squad da rekorları yerle bir edecek. Bu durum özellikle süper kahraman filmlerinde yeni bir yönelimin habercisi…

Daha önce de sinemada sayısız “Good Villain” diyebileceğimiz karakterler geldi geçti. Ancak ilk kez son iki yılda “kötü iyiler” gişede rekorları birbirine katarken, “iyi iyiler” ciddi bir düşüş içine girdi. Hatta son iki yılda iyi iş yapan süper kahraman filmlerinin neredeyse tamamının başkarakterin daha önce görmediğimiz kötü yönlerini gösterdiğini söylememiz mümkün. Bu eğilimlerden bazı sorular ortaya çıkıyor, maddeler halinde sıralarsak…

1.Daha önce de kötü karakterler vardı. Hatta Jack Nicholson ve Heath Ledger’ın Joker’inde olduğu gibi kötü karakterin iyilerden daha fazla ilgi gördüğü filmler de vardı. Ama gişe hiç bu kadar net bir mesaj vermemişti. Sinema izleyicisinin birden kötü iyilere dönüşünün nedeni ne olabilir?Deadpool

2.”İyi iyiler” genelde etik kurallara uyan, hatta bunun için sevdiklerini bile kaybeden, deyim yerindeyse “yeminlerini bozmayan” karakterlerdi. “Good Villain” karakterlerse sonuca giderken herşey mübah diyebilen tiplemeler. sexlocals.com. Bu genel sosyolojik bir değişime işaret mi?

3.Dünyanın genel haliyle paralellik kurarsak, kötülüğe yani terörizme karşı, kurallar biraz esnetilebilir, zaman zaman sicili bozuk insanlar kullanılabilir, bak etkili de oluyorlar, sevimliler, esprililer altmetnini çıkarmak, fazla mı niyet okuma olur?

4.Good Villain’ların devreye girmesiyle filmlerde şiddet dozajının ciddi bir şekilde arttığı gözlemlenebiliyor. Artık savaş iyi kötü ile çok ama çok kötü arasında… Kötülerin acımasızlıkları arttı, yöntemleri çok sertleşti. Buna karşılık iyi tarafta gördüğümüz kötüler de artık çok daha acımasız davranabiliyorlar. Bu durum dünyada yaşanan şiddet ve terör sarmalının bir yansıması olabilir mi?Rocket-Raccoon-guardians-of-the-galaxy-movie-1920x1080

5.Benzer şekilde görünüşü kötü ama ruhu iyi karakterlerin yer aldığı Tim Burton filmlerinde toplumun çirkin ve kötü diye dışladığı karakterlerin, toplumun önyargılarına karşı savaşını görürüz. Filmin sonu genelde farklılıkların toplum tarafından benimsenmesine ve buna bağlı olarak ilerlemeye bağlanır. Good Villain filmlerinde farklı bir toplum ve sistem eleştirisi söz konusu. Evren veya insanlık zaten çürümüş, toplumsal araçlar zaten görevini yerine getiremez ve hatta çözümün önündeki engeller olarak göze çarpıyor. Sistem eleştirisi değil, sistemin zaten işe yaramadığı ve yaramayacağı, kötü iyilere ihtiyaç duyulduğunun altı çiziliyor. Sistemin değişmesi gerektiği doğru ama sistemin alternatifinin sertlikte, silahta, şiddette olduğu mesajını vermek doğru mu?

6.Süper kahraman filmleri özellikle henüz muhakeme kapasitesi gelişmemiş, doğruyu yanlıştan, kötüyü iyiden ayırmakta yaş itibariyla zorluklar yaşayan çocuk kitleyi nasıl etkileyecek? Filmlere PG uyarıları koyulsa da bu durumun çocukları izlemekten alıkoymadığı biliniyor.

7.Biraz hınzır, biraz kuraldışı, ağzıbozuk, ayrıksı, kuralları takmayan kahramanlar sıradanların arasından sıyrılarak doğal olarak hepimizin ilgisini çekiyor. Peki her film bu karakterlere dolar ve kötü iyiler sıradanlaşırsa ne yapacağız?

kategori:
izlenim

ilgili